Pengertian Berkat

11:14 AM



Berkat atau barokah adalah kata yang diinginkan oleh hampir semua hamba yg beriman, kerananya orang akan mendapat limpahan kebaikan dalam hidup.

Barokah bukanlah cukup & mencukupi saja, tapi barokah ialah bertambahnya ketaatanmu kepada الله dg segala keadaan yg ada, baik berlimpah atau sebaliknya.

Barokah itu : 
"Albarokatu tuziidukum fi thoah"* (Barokah menambah taatmu kepada الله)

Hidup yg barokah bukan hanya sehat, tapi kadang sakit itu justru barokah sebagaimana Nabi Ayyub عليه السلام, sakitnya menambah taatnya kepada الله.

Barokah itu tak selalu panjang umur, ada yg umurnya pendek tapi dahsyat taatnya layaknya Mus'ab bin Umair.

Tanah yg barokah itu bukan kerana subur & panoramanya indah, kerana tanah yang tandus seperti Makkah punya keutamaan di hadapan الله tiada yg menandingi.

Makanan barokah itu bukan yang komposisi nutrien dan khasiatnya lengkap, tapi makanan itu mampu mendorong pemakannya menjadi lebih taat setelah makan.

Ilmu yg barokah itu bukan yg banyak riwayat & catatan kakinya, tapi yg barokah ialah yang mampu menjadikan seorang menitiskan peluh & darahnya dalam beramal & berjuang untuk agama الله.

Penghasilan barokah juga bukan gaji yg besar & bertambah, tapi sejauh mana ia dapat  menjadi jalan rezeki bagi yang lainnya & semakin banyak orang yang terbantu dengan penghasilan tersebut.

Anak yang barokah bukanlah saat kecil mereka lucu & comel atau setelah dewasa mereka sukses bergelar, mempunyai pekerjaan & jawatan hebat, tapi anak yg barokah ialah yang sentiasa taat kepada Rabb-Nya & kelak di antara mereka ada yang lebih solih & tak henti-hentinya mendo'akan kedua orang tuanya.

Semoga segala aktiviti kita hari ini barokah

 بَارَكَ اللهُ فِيْك

"Barang siapa yg mengajarkan satu ilmu dan orang tersebut mengamalkannya maka pahala bagi orang yang memberikan ilmu tersebut tanpa mengurangi pahala orang yang mengamalkan ilmu tersebut".

(HR.Bukhari Muslim)

Fb - ustaz iqbal zain

You Might Also Like

0 comments